Trening som Anti-age

At mosjon kan motvirke aldring av huden har vært kjent lenge. Trening øker blodsirkulasjonen, og dermed næringstilførselen til huden, noe som hjelper produksjonen av kollagen, altså det proteinet som gjør huden smidig, fast og elastisk.
Noen hudsykdommer, som psoriasis, eksem, og vitiligo, kan forverres ved stress. Trening er en effektiv måte å redusere stress på – en studie fra 2013 viser at moderat trening gir en hormonregulerende effekt som virker gunstig på for eksempel atopisk eksem.

Trening er godt for hele systemet, og gir en positiv effekt på huden siden den får i gang sirkulasjonen. Å trene regelmessig gjør at vi føler oss bedre psykisk, mentalt og fysisk – dette gjenspeiler seg også i huden vår. Ofte henger trening sammen med at vi også spiser bedre og trives bedre. Trening gir også en anti age effekt da den økte blodsirkulasjonen leverer næringstoffer ut til hudoverflaten som igjen sunnere og finere hudceller.

Tester viser at voksne (40+) som trener kondisjon minst 2 ganger i uken har en langt bedre hud enn innaktive på samme alder. Når musklene arbeider blir det produsertproteiner (Imyokiner) som virker positivt i andre deler av kroppen. I hudprøver fra en testgruppe hvor deltagerne hadde trent i 3 mnd fant forskerne nesten 50% mer av mykoin proteinet enn det som ble målt ved starten av studiet.


En annen positiv effekt med trening er forbedret søvnkvalitet. Det er når vi sover at kroppens celler går inn i sin viktigste reparasjonsfase. Når man trener er det viktig med nok søvn, slik at musklene og kroppen får nok hvile til å bygge seg opp igjen.


Å bli skikkelig gjennomsvett kan faktisk være som å få en liten dyprens, porene utvides og svetten tar med seg avfallsstoffene.
Trening gir en naturlig glød til huden. Hvis du trener eller jogger ute, bør du bruke en krem med UVA og UVB beskyttelse. Hvis du trener inne, bør du unngå å trene med sminke som blokkerer porene når du svetter.

Hudtips for deg som trener

1. Trene ute? Tilpass hudpleien din etter klimaet. Benytt en fet krem på vinteren og solbeskyttelse om sommeren.

2. Drikk vann, både under og etter økten din. Væskemangel påvirker huden i form av tørrhetsrynker og gusten hud. Sørg også for å gjennoppfukte huden din utenfra med en god fuktighetskrem.

3. Vask ansiktet. Hvis du ikke har mulighet for å dusje direkte etter treningen, vask i det minste ansiktet for å motvirke kviser. Skyll med kaldt vann for å lukke porene og dempe rød hudtone.

4. Velg en skånsom sjampo. Trener du ofte trenger du antakelig å vaske håret oftere, noe som sliter på håret. Benytt et mildt og naturlig alternativ, fritt for unødvendig sterke sulfater.

5. Sov skjønnhetssøvnen din. Huden, som resten av kroppens celler, går inn i reparasjonsfasen om natten. Hard trening øker søvnbehovet ditt, men bidrar også til forbedret søvnkvalitet.

6. Lytt til kroppen din, ikke overdriv.  Du må tilpasse treningen akkurat som du tilpasser hudpleierutinen din.
7. Påfyll med riktig næring før og etter trening! Riktig næring både før og etter vil gi deg et bedre treningsgrunnlag og treningsutbytte – også bedre hud.