#Skinschool: Antioksidanter

Et balansert kosthold med antioksidanter har kommet for å bli – men hva er antioksidanter og hva gjør de, og hvorfor er de så viktige for oss?

Både huden og kroppen vår er i konstant arbeid og endring – menneskekroppen er et unikt maskineri som jobber hver dag for å holde oss friske. Frie radikaler er et stoff vi produserer naturlig og frie radikaler kan også komme utenfra (tobakk, dårlig kosthold, dårlig livsstil) Frie radikaler gjør blant annet at vi eldes fortere – det påvirker hele kroppen vår. Antioksidanter er med å styrke cellene i kroppen vår, antioksidanter gjør at cellene våre blir sterkere og lever lengre – med andre ord du forsinker aldringsprosessen i huden, og en hel rekke andre negative prosesser i kroppen vår.

Antioksidanter er like viktig for å pleie innsiden av kroppen som utsiden. Antioksidanter i hudpleie har god effekt på anti-age, rynker, ujevn hudtone og pigmenteringer. Hos oss på Annes Hudpleie & Spa har vi flere hudpleieprodukter og kosttilskudd som har flere antioksidanter i seg, hvilke produkter som passer til deg skal vi hjelpe deg med. En populær og viktig antioksidant som vi har nevnt flere ganger tidligere, er blant annet C-Vitamin.

Vi på Annes Hudpleie & Spa er opptatt av å pleie kroppen med gode produkter som pleier huden innenfra og utenfra. Det er derfor vi tilbyr alle kunder som tar lengre behandlinger (Ansiktsbehandlinger, massasje, manikyr, pedikyr, og spabehandlinger) en smoothie før selve behandlinger begynner. Smoothien vi serverer har vi laget selv.

Kosthold som er så viktig, men samtidig så lett å nedprioritere i en travel og stressende hverdag. Nedenfor har vi listet opp gode, viktige matvarer som inneholder høy dose av antioksidanter, vitaminer og mineraler. En enkel måte å få i seg nok er å lage en såkalt «Smoothie-Bowl» som noen av dere kan ha sett tidligere på sosiale medier.

Appelsin: Appelsin er en super kilde til C-Vitaminer og derfor også fantastisk for hudens celler fordi det forsterker immuneforsvaret, og dermed også hudens immuneforsvar. C-Vitaminer beskytter huden blant annet mot skadelige stråler fra solen. C-Vitaminer er nødvendige for produksjonen av kollagen som sørger for elastisk og smidig hud.

Bær: Alle sorter blå og fiolette bær som blåbær, solbær, druer, og bjørnebær inneholder store mengder sterke antioksidanter som hjelper til med å beskytte kroppen mot celleskader og aldring forårsaket av frie radikaler.

Epler: Epler inneholder mange antioksidanter (quercetin, en antioksidant som motvirker skade på cellene på kroppen, og hudcellene) Flere undersøkelser viser  at epler kan beskytte mot skadelige stråler fra solen.

Gulerøtter: Gulerøtter er magre rotfrukter rike på betakaroten og andre karotenoider. En fin kilde til A-Vitamin som er viktig for synet og styrker immuneforsvaret.

Jordbær: Jordbær er en god kilde til C-Vitaminer, en kraftig antioksidant som styrker immuneforsvaret og motvirker skade på huden. Antioksidanter som plantefenoler og anticyaniner gjør jordbær til en superhelt – som også kan beskytte mot hjerte- og karsykdommer + visse typer kreft og er betennelsesdempende.

Kiwi: Masse C-Vitaminer som forhindrer skadet på huden og motvirker frie radikaler. Kiwi inneholder i utgangspunktet mere C-Vitamin enn blant annet appelsin.

Pære: Pærer inneholder mineralet kobber – som motvirker betennelser. Styrker beinmassen og hjelper kroppen med å produsere melanin.

Vannmelon: Både kjøttet og frøene i vannmelonen er næringsrike. Fruktkjøttet inneholder A, B, og C-Vitamin. Frøene inneholder selen, essensielle fettsyrer og E-Vitamin – alt dette hjelper mot celleskader og aldring.

Mango: Inneholder masse vann, C-Vitamin og A-Vitamin. Sterke antioksidanter som beskytter kropp, hud, og hår.

 

 

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *